Hoher Dachstein Super ferrata - 2023

Zpět na rok 2023.

Zpět na hlavní stránku.

Pátek 18.8.2023

Vyrážíme kolem 13 hodiny s Vráťou na Super ferratu na Dachstein. Jedeme přes Pacov a Dolní Dvořiště, Linz, Liezen, kde omylem projedeme mýtnou bránu a nezaplatíli jsme. Dál na Schladming až do Ramsau am Dachstein a pak n aplacenou silnici až k lanovce po Dachsteinstasse. Dole při vjezdu nám u brány dá automat lístek a ten, když otiskneme v automatu na horní stanici lanovky tak bylo parkovné zdarma, jinak co psali asi 20EUR (asi za vjezd). Parkujeme na parkovišti u lanovky a hledáme vhodné místo. Přijeli jsme něco po 19 hodině. Je vidět, že tu pár lidí taky bude spát. Zaparkujeme a jdeme vařit jídlo kousek do auta na lavičku, kde vidíme Passata s maďarskou SPZ - byla to sama maďarka a tak se s nami dala do řeči - nějak cestoje přes Slovinsko atd zítra chce jít taky na super ferratu. Dáváme po jídle pivko z plechovky a jdeme spát. Spíme na matracích v mém Chrysleru. Celou noc u hotelu Dachstein tam nějaké ženský vyhrávali a hráli na budny a řvali tam, tak jsme je museli celou noc poslouchat.

Vaříme u lavičky večeři.

Sobota 19.8.2023

Před pátou ranní vstáváme a kolem 6:30 vyrážíme od auta kolem lanovky až k chatě Südwandhütte 1910 m.n.m. Kde jsme před šestou ranní. Pak cesta klesá a jdeme na začátek Anna klettersteig. Tam potkáváme partu Čechů co půjdou před námi. Strojíme se a na Annu jdeme kolem 6:30. Krásná cesta, je se mi chtělo dost na záchod, tak jsem musel v půlce ferraty. Ještě že za námi šli daleko, ale nebylo míto kde. Až jsem našel takovou poličku, ale dost šikmou. Navázal jsem se své lano abych kousek odešel z cesty a tak to byl rychly proces a hned zase zpět a zabalit lano a dohnat Vráťu. Pak se lezlo úplně samo. Na vršek Anny jsme dolezli asi 7:50. Tak jsme šli přes vrcholek Mittestein 2097 m.n.m. Pak přechod pod Johanna. Došli jsme na začátek a zase před námi byla skupinka Čechů, ale jiná a ty šli bez Anny. My jsme si dali malou svačinku a lezli za nimi. Vyraželi jsme v 8:30 na Johanna. Kousínek na pohodu a pak tam je to D/E místo. Tam se člověk trochu zapotí, ale šlo to. Jinak Johann krásný, do poloviny jsme byli ve stínu, ale pak už na přímém slunku. Krásná byla ne koci taková ramka - balkoónek a pod námi x set metrů rovná stěna. Na konci Johanna jsme byli asi 10:20. Je to vrchol Dachsteinwarte 2741 m.n.m. , kde jsme si chatě Seethalerhutte dali odpočinek a polévku a rádlera. Malá knedlíčková polévka stala kolem 5-6Eur velká asi 8Eur a radler asi 6euro. Tak jsme pokecali s ostatní lidma jak z Čech tak ze Slovenska, někdo přijel lanovkou někdo za náni po ferratě. Koukali jsme dál jak vylezeme na vrchol Hoher Dachstein a bylo tam vidět dost lidí na ferratě, ale jen co jsme dojedli a dopili tak už to vypadalo prázdněji. Nešli jsme to klasickou feratou, ale šli jsme co nejvýše po sněhu a pak se na tu ferratu napojili. My jsme byli bez maček - vrámci úspor náhy batohu jsme si vzali jen cepin a lano. Dokud nebyli trhliny tak jsme šli sami, ale v mých teniskách to nebylo úplně to pravé ořechové. Před trhlinami jsme se navázali na mé 18 metrové lano - pro dobrý pocit a jistili jsme se navzájem. Pak už jsme dolezli ke skále - zabalili lano a frčeli ferratou na vrchol Dachsteinu. Od chaty jsme vyrazili cca 11:20 a na vrcholu Hoher Dachstein 2995 m.n.m. jsme dorazili ve 12:27. Bylo nádherně a jak strašili tak moc lídí tam tzase nebylo. Čekal jsem to horší. Dali jsme si svačinku a pokecali a šli stejnou cestou dolů. Zase na ledovci jsme se jistili přes cepín a za trhlinama jsme to už frčeli po botách - já tedy i po prdeli. Kraťasy a spodky uschli cestou, jen boty jsem měl prodojené. Frčeli jsme dolů k lanovce na vrchol Hunerkogel 2687 m.n.m. kde jsme sinechali v automatu orazit parkovací lístek a neplatili jsme pak za parkovné. Ještě na hezké vyhlídkové plošině pod lanovkou jsem viděl jak někdo doléza ze spodu, prý tam je ještě jedna ferrata Sky Walk. Tak jsme koumali s Vtáťou kudy jdeme dolů a koukal jsem, že cestou dolů se dá obočit na tuto Sky Walk ferratu (E). Vráťa říkal, že už jí lezl a že se mu nechce, ale já jsem chtěl. Vráťa šel napřed pomalů dolů a já si ještě dal Sky Walk. Nedřív sušenku na energii a pak jsem šel doní. Vylezl jsem ji asi za 40 minut. Moc pěkná, ale už byla znát únava. Níkdo na ní nebyl tak jsem frčel co to šlo a pak jsem musel dát pauzičku a vydýchat se. Dolezl jsem nahoru k lanovce a přelezl zábradlí a pak frčel zase dolů za Vráťou. Ten už dole za půlkou cesty ležel a sušil boty na sluníčku. Když jsem ho došel, tak jsme oba pokračovali dolů. Zastavili jsme se na Südwandhütte, kde jsme si dali pivko a polévku. Pokecali s ostatními. Pak frčeli dolů k autu, kde jsme se jen převlékli a šli do Gasthof Hunerkogel , kde sice asi měli nějak zavřeno, ale natočili nám každému dvě pivka. Tam jsme ještě pokecali s lidma z Beskyd. Pak jsme šli spát. Byli jsme oba dva hooodně spápený, protože jsme si nevzali opalovací krém. Vody jsme měli každý 2 litry a bylo to tak akorát - při sestupu by možná ještě nějaká bodla. Jinak super den, počasí azuro odpoledne sem tam mráček na minutku.

Vyrážíme v 5:30 z parkoviště od lanovky.

Procházíme kolem chaty Südwandhütte.

Pohled od Südwandhütte na Annu (uprostřed níž) a Johana (lehce vpravo nahoře).

Anna - ta spodní skála.

Jsme na startu ferraty Anna.

Prvních pár metrů.

Kolmé, ale suprové.

Stále vzhůru.

Ferrata Anna.

Pěkná plotna.

Uvazuji si lano - když musíš tak musíš si odskočit.

Užívám si to.

Je to parádní.

Ferrata Anna končí na vrcholu Mitterstein 2097 m.n.m. .

Vrchol Mitterstein 2097 m.n.m.

Annu máme za sebou a přecházíme pod Johanna.

Začátek Johanna - někdo už tam leze.

Lezu nejtěžší úsek Johanna.

Už jsme v části Einstiegsuberhang.

Leze se krásně, zatím jsme ve stínu.

Sluníčko nás ale brzy dohoní.

Vráťa mi je v patách.

Pěkné kolmé pasáže.

Už pěkně na sluníčku.

Pořád víš a víš.

Další zastávka Adlerhorst.

Vráťa.

Vráťa si to užívá.

Další zastávka se schránkou.

Další část Gottertron.

Jdu na to.

Už je vidět vlajka na vrcholu Dachsteinwarte 2741 m.n.m. kde je konec ferraty.

Dva lezci za námi.

Vráťa na hřebínku.

Na konci ferraty Johann.

Pěkná vyhlídka.

Na chatě Seethalerhutte si dáváme polévku a radlera.

Na vrchol to je po ledovci.

Vycházeli jsme od chaty v pozadí.

Je nádherně a vedro i když jsme na ledovci.

Hlavně mít sluneční brýle.

Jen ty letní trekovky se sem nehodí a mačky jsme nechali dole, máme jen cepín.

Asi tam jsou nějaké trhlinky.

Lidi to přešli tak to snad taky dáme.

Thhliny tu jsou - menší, ale spadnout bych tam nechtěl.

Tahle má asi 2 metry pokud to není schované..

Nad trhlinami jsme uvazaný - jistota je jistota.

Já jsem nad druhou trhlinou.

Výhled na ledovec pěkný.

Přecházím další trhlinu - jsou tam ledové mostíky tak to jde.

Na vrchol Hoher Dachstein je ferratka.

Posledních pár metrů a jsme na vrcholu.

Vrcholové foto na Hoher Dachstein 2995 m.n.m. .

Já s v Vráťou.

Vráťa musí výš a výš.

Já mám vrcholovou vlajku.

Vrcholový plácek na odpočinek.

Vrcholová plznička nesmí chybět.

Výhled z vrcholu Hoher Dachstein 2995 m.n.m. .

Cestou dolů zase přes ledovec.

Cesta dolů po ledovci.

Nastupuju na Sky Walk Klettersteig (obtížnost E).

Na začátku ferraty Sky Walk (E) ferrata končí to u té vyhlídky.

Sky Walk byl super, šel jsem to sám a nějak jsem to profrčel - už stojím nahoře u lanovky (vyhlídky).

Ferrata končí přelezením zábradlí pod lanovkou.

Cestou dolů do údolí - Vráťa se slunil a čekal na mě.

Hezký hřebínek na chatou Südwandhütte.

Pohled od spodní lanovky - opět dole.

Na zaparkovaná kára.

Dáváme si večeřičku.

Neděle 20.8.2023

Ráno vstáváme po šesté ranní - už nemůžeme spát. Jsme spálený a unavení. Vaříme si snídani a pak pobalíme jedeme v klidu zpět domů. Tunel co jsme zapomněli cestou sem zaplatit tak jsme nyní zaplatili - stál 6,5Eur, tak uvidíme kolik bude stát pokuta???

Časy:

5:31 Spodní lanovka (od auta) 1670 m.n.m. 5:58 Chata Südwandhütte 1910 m.n.m. 6:32 začátek ferraty Anna cca 1800 m.n.m. 7:49 Mitterstein 2097 m.n.m. (konec ferraty Anny) 8:25 začátek ferraty Johann cca 2200 m.n.m. 8:30 ferrata Johann Einstiegsuberhang 2240 m.n.m. 9:31 ferrata Johann Adlerhost 2470 m.n.m. 9:52 ferrata Johann Gotterthron 2545 m.n.m. 10:21 konec ferraty Johann, vrchol Dachsteinwarte 2741 m.n.m. 11:15 vyrazili na ledovec z chaty Seethalerhutte 12:27 vrchol Hoher Dachstein 2995 m.n.m. 13:13 začínáme sestupovat z Hoher Dachsteinu 2995 m.n.m. 15:18 začátek ferraty Sky Walk 15:50 konec ferraty Sky Walk

Závěr

Počasí vyšlu suprově a myslím, že jsme si to s Vráťou oba dva užili, bylo to super. Super ferrata Dachstein má 1200m převýšení + Sky Walk 140m kategorie (D/E), celkově jsme ten den asi vyšlápli 1500m výškových a sestoupili a ušli asi 10km.